Bílý pracovní stůl s počítačem, notebookem, tabletem a mobilem

10 tipů na dobrý web

Autor:

Petr Zábranský

Ať už se chystáte na tvorbu úplně nových webových stránek, nebo vylepšujete ty stávající, měli byste zvážit několik tipů, které vám pomohou vytvořit dobrý web s kvalitním obsahem. Doba je rychlá, konkurence velká a každé vylepšení, které pomůže přivést nové návštěvníky nebo přiměje na webu setrvat ty stávající, se počítá.

1. Určete si cílovou skupinu

Přesná specifikace, pro koho bude web určen, je důležitá pro výběr grafiky, obsahu i pro zvolení celkového způsobu předávání informací. Cílovou skupinu dětí určitě více zaujmou pěkné barevné obrázky než hromada textu. Odborníky naopak spíše osloví technické informace a specifické detaily než působivá grafika.

2. Vyberte si klíčová slova

Jsou to slova, která lidé vyhledávají v souvislosti s vaším oborem a tato slova potom používejte co nejčastěji v textech, nadpisech nebo názvu webu. Čím vyšší úroveň nadpisu, tím větší význam mají pro vyhledávače.

3. Sestavte si celkovou strukturu webu

Na jednoduchém webu s logickou přehlednou strukturou se uživatelé cítí daleko lépe a z webu vám hned neodejdou. Když budete mít kostru webu hotovou, tak se vám zároveň bude lépe vymýšlet i konkrétní obsah.

Klasická struktura jednoduchých stránek může vypadat například takto: ÚVOD-SLUŽBY-CENÍK-REFERENCE-GALERIE-KONTAKT.

Důležitá je také struktura jednotlivých položek služeb a zboží. Položky by měly být vždy rozděleny logicky do smysluplných kategorií. Nikdy nemíchat hrušky s jablky, ikdyž se jedná o malé množství dat.

KATEGORIE – PODKATEGORIE – jednotlivé položky.

4. Dodržujte pro celý web stejnou hierarchii nadpisů

Taková hierarchie by měla být vždy ve stylu STRÁNKA – SEKCE – PODSEKCE – samotný text.

5. Nabídněte lidem řešení jejich problému

Lidé k vám přišli, protože potřebují vyřešit nějaký svůj problém a hledají řešení. Nepotřebují číst o tom, jak jste úžasní.

6. Místo dlouhých textů používejte krátké chytlavé slogany

Není tajemstvím, že dlouhé texty dnes nikdo nečte. Doba je rychlá a lidé obsah nejdříve pouze rychle skenují a až následně se rozhodují, čemu věnují pozornost. V dlouhém textu se ztratí a odejdou jinam. Naopak chytlavý slogan je zaujme, přiměje si přečíst i podrobnosti a na stránkách setrvat, případně se na ně vracet.

7. Dodržujte stejnou délku textů u souvisejících bloků

Například u výpisu služeb zkuste formulovat texty tak, aby jednotlivé položky měly stejnou délku názvů i popisů.

8. Sjednoťte styl fotografií

Pokuste se nejdříve si všechny fotografie vybrat, umístit někam vedle sebe a podívat se, jestli k sobě ladí. Poměrem stran, barevností, tmavostí nebo samotnou kompozicí. Nebo i jen tak intuitivně na první pohled. Fotografie, které mezi ostatní evidentně nepatří odstraňte a nahraďte jinými. Web se sladěnými fotografiemi bude vypadat vyváženě a profesionálně.

9. Používejte pouze kvalitní fotografie

Kvalitní fotografie jsou úplný základ webu a dělají největší část grafiky. Web bez jakýchkoli grafických prvků ale s pěknými fotografiemi bude určitě přitažlivější než designový web s průměrnými fotkami. Pokuste se vybírat opravdu jen ty nejlepší, které ihned zaujmou.

Titulní fotografii na úvodní nebo vstupní stránku věnujte extra pozornost. Doporučujeme nechat si udělat alespoň tuhle jednu profesionálním fotografem, případně využít profesionálních fotobank. První dojem ze stránek si člověk udělá během pár milisekund a kvalitní fotografie v tom hrají velkou roli.

10. Odkazujte na váš web co nejvíce to jde

Počet odkazů vedoucích na váš web je jedním z důležitých parametrů, podle kterých se vypočítává hodnocení vašeho webu, které pak přímo ovlivňuje na jakém místě ve výsledcích vyhledávání se vaše stránky budou zobrazovat.

Nedoporučujeme však používat různé roboty a umělé generování odkazů například přes výměnné služby „odkaz za odkaz“ nebo různé katalogy odkazů. Vyhledávací algoritmy jsou dnes inteligentní a takovéto podvodné techniky odhalí. Tyto weby pak penalizují nebo úplně zablokují, takže výsledek je spíše kontraproduktivní. Využívejte raději například diskuze, které souvisí s tématem, pište vlastní články, odkazujte na vaše stránky ze sociálních sítí.