9 základních SEO technik

Autor:

Petr Zábranský

Aby byl váš web na internetu vidět a neztratil se v moři ostatních, je třeba jej optimalizovat pro vyhledávače. Takový web potom zaujímá lepší pozici ve výsledcích vyhledávání a dokáže daleko lépe obstát v konkurenčním boji o návštěvníky. Ukážeme si jak na to úplně od začátku i bez vysokých nákladů.

Co je to SEO

SEO je zkratka z anglického „Search Engine Optimization” a znamená optimalizaci pro vyhledávače. Čím lépe optimalizovaný web je, tím lepší bude mít pozici ve výsledcích vyhledávání například na Googlu.

Než začnete optimalizovat

Než se do SEO pustíte, zvažte, jestli ho opravdu potřebujete a případně na jaké úrovni.

Nedodstatečná optimalizace vás znevýhodní oproti konkurenci, a naopak přehnané SEO budou neefektivně vynaložené prostředky. Základní SEO si uděláte sami, kdežto s vysokoúrovňovými optimalizacemi se budete muset obrátit na odborníky a specializované firmy.

Takové základní rozdělení může vypadat následovně:

Žádné SEO

Pokud máte dostatek zákazníků a nečelíte žádné konkurenci, Google si vás najde i bez SEO. Typický příklad je obvodní lékař na venkově, který má své stránky jen jako vizitku s otevírací dobou a informacemi pro své pacienty.

Základní SEO

Drobnému živnostníkovi, kterých je v oboru a lokalitě pár nebo zatím nechce investovat do optimalizace vysoké částky, ale přesto chce mít co nejlepší výsledek ve výsledcích vyhledávání, bude stačit základní SEO optimalizace, kterou bude postupně vylepšovat.

Vysokoúrovňové SEO

Pokud máte naopak třeba eshop s celorepublikovým dosahem a trápíte se s konkurencí, nebudou vám stačit ani základy SEO a budete potřebovat sofistikovanější vysokoúrovňovou optimalizaci. Nebo se zaměřit na jiné distribuční kanály například přes placenou reklamu.

Ty špičkové vysokoúrovňové optimalizace necháme specialistům a zaměříme se na střední úroveň optimalizace, kterou si můžete udělat sami.

1. Klíčová slova

Vyberte si nejdříve klíčová slova, podle kterých chcete, aby vás návštěvníci našli. Například pro malou stavební firmu to může být stavební firma, stavební práce, stavby, opravy domu, rekonstrukce, výstavba rd, rodinné domy na klíč, rd praha atd.

Úplně nejlépe je udělat si 2 skupiny. Malou skupinu 3 hlavních slov a větší třeba s 6-10 slovy. Tu krátkou skupinu budete používat v těch nejhlavnějších krátkých nadpisech stránek a sekcí a tu větší v delších nadpisech odstavců a samotném textu.

Existuje více úhlů pohledu na počet klíčových slov. Více klíčových slov pokryje větší část dotazů, ale na druhou stranu ředí důležitost každého z nich. Je třeba jako vždy hledat kompromis i s přihlédnutím na typ stránek, obor a velikosti trhu.

2. Kvalitní a relevantní obsah

Pište kvalitní obsah, který se týká tématu stránek a bude lidi zajímat. Takové články si lidé sdílejí a vám roste hodnocení kvality vašich stránek. Naopak, pokud budete generovat nesmysluplné články jen kvůli klíčovým slovům nebo kopírovat stejné články na více míst, vyhledávací algoritmy to poznají a váš web penalizují.

3. Hierarchie nadpisů

Aby roboti správně pochopili důležitost jednotlivých částí obsahu, je třeba jim říci, co je na webu jak důležité. Toho docílíte pomocí tzv. hierarchie nadpisů.

Pořadí důležitosti

1. Název a popis webu
2. Nadpisy sekcí a odstavců (h1-h6)
3. Odstavcový text

V názvu a nadpisech používejte v každém případě klíčová slova.

Ukázka správné hierarchie nadpisů

4. Jména fotografií

Hodně podceňovaná věc je pojmenování fotografií. V dnešní době již sice existují technologie pro rozpoznání obsahu fotografií, ale s ohledem na obrovský objem prohledávaných dat a čas zpracování, ji zatím vyhledávací roboti nepoužívají. Rychlejší je pro ně přečíst si, co na fotografii je.

Zkuste do názvu fotografií zakomponovat stručný popis toho, co na obrázku vidíte. Slova rozdělte nejlépe pomlčkami.

Místo názvu
dsc_2024_04_14_0003.jpg

použijte raději
stastny-pes-na-zahrade.jpg

5. Alternativní text a titulek

U fotografií používejte vždy alternativní text a titulek. Alternativní text, tzv. „ALT“ se zobrazí, když se fotografie z nějakého důvodu nenačte. Slouží také pro audio čtečky obsahu, které ve velké míře využívají zrakově postižení. ALT si čtou také vyhledávací roboti. Z něho totiž zjistí ještě více než z názvu souboru.

Titulek je určen spíše pro uživatele a zobrazí se, když uživatel najede na fotografii myší. Společnost Google ale prozradila, že vyhledávací algoritmus se zajímá také o titulek, takže v každém případě se jeho používání doporučuje.

6. Přehledné URL adresy

Na svém webu se snažte používat jednoduché a přehledné URL adresy.

Místo adresy
www.mojestranka.cz?pageid=123 category=45

použijte raději
www.mojestranka.cz/zbozi/jablka

7. Zpětné odkazy

Odkazujte na svůj web, co nejvíce můžete.

Z vašeho obsahu

Používejte například různá diskuzní fóra, pište vlastní články a dělejte kvalitní obsah, aby na vás uživatele sami odkazovali.

Ze sociálních sítí

Pokuste se využít sílu známých sociálních sítí jako je FB, YT atd. Ty mají daleko větší váhu než když na vás odkáže kamarád.

Používejte ale odkazy jen u relevantního obsahu. Nespamujte svůj odkaz všude, kde to jde. Zásadně pak nepoužívejte různé systémy „odkaz za odkaz“ nebo katalogy odkazů. Tyhle systémy považují vyhledávací roboti za podvodné techniky a ve výsledcích vyhledávání vám spíše ublíží.

8. Interní odkazy

V rámci svého webu rovněž odkazujte stejným způsobem na své ostatní stránky. Například v textu se můžete odkázat na článek s podrobnostmi, který je umístěn na blogu stejného webu.

9. Rychlost načítání stránek

I při dnešních rychlostech internetu se stává, že je uživatel v místě s pomalejším připojením a stránky se mu buď nenačtou vůbec, nebo se zobrazují hodně pomalu. Lidé z pomalých stránek velice rychle odchází. Google proto pomalé stránky znevýhodňuje ve výsledcích vyhledávání a ty nejpomalejší blokuje úplně.

Hlavní faktory, které ovlivňují rychlost načítání a můžete je optimalizovat sami jsou například:

Optimalizace fotografií

Rozlišení:

Nepoužívejte zbytečně velké rozlišení fotografií. Když je na webu místo pro fotografii 400px je zbytečné nahrávat fotografií s rozlišením 800px

Správný formát:

Používejte formáty, které umožňují komprimaci dat jako je třeba JPG nebo ještě lépe moderní WEBP, který navíc nabízí i průhledné pozadí.

Samozřejmě, že čím větší komprimace, tím horší kvalita. Je třeba hledat kompromis mezi kvalitou a velikostí výsledného souboru. Obecně by se dalo říct, že ideální a dostatečná kvalita je, když menší fotografie mají velikost 50-100 kB a ty větší v pozadí 100-300 kB.

Jednoduchost stránek

Méně je více a v jednoduchosti je krása. To platí i pro webové stránky. Pro rychlost načítání i uživatelskou přívětivost je vhodnější navrhovat stránky co nejvíce minimalisticky. Speciální grafické efekty a složité zobrazovací funkce stránky jen zbytečně zpomalují a znepřehledňují.

Co nejméně pluginů

Ponechejte na webu aktivní jen pluginy, které jsou nezbytně nutné pro chod, výkon, bezpečnost a zálohování stránek. Ostatní odstraňte nebo deaktivujte.

Závěr

Na závěr bych chtěl dodat, že SEO je dlouhodobý, nikdy nekončící proces a jeho výsledky se neprojeví ihned. Indexovacím robotům trvá nějakou dobu než si změn na stránkách všimnou a než vyhodnotí všechny faktory, podle kterých vaše stránky hodnotí.

Současně je třeba si uvědomit, že o SEO ví i vaše konkurence a jde v podstatě o boj, kdo z koho. Buďte trpěliví, neustále vylepšujte a pravidelně vyhodnocujte, jak si vaše stránky ve výsledcích vyhledávání vedou v průběhu času.